Kim Jyothis tava bhanumaan ahani me
Ratrau pradeepadikam
Shyaad evam ravi deepa darshana vidhau
Kim jyothiraakhyahi me
Chakshuh tasya nimeelanaadi samaya
Kim dheeh dheeyo darshana kim
Tatra aham athah bhavaan
Paramakam jyothih tadasmi prabho
The teacher asks the student
Kim Jyothis tava - what is light for you?
The disciple replies
Me ahani Bhanumaan - for me , sun is the light in the day and
Ratrau pradeepadikam - at night lamp is the light
The teacher asks again
Shyaad Evam - Let that be so.
Ravi deepa darshana vidhau - the way to see the sun and the lamp,
Kim jyotih - what is the light
Aakhyaahi me - tell that to me
The disciple answers
Chakshuh - eyes
The teacher again questions
Tasya nimeelanaadi samaya kim - when you close your eyes, what is the light?
The disciple answers
Dheeh - intellect
The teacher again asks
Dheeyo darshana kim - what is the light for you to see (perceive) the intellect?
The disciple replies
Tatra aham - for that It is ME ( the Self or pure Consciousness)
The teacher then says to the student
Athah bhavaan paramakam jyothi - thus you are the ultimate light (self- luminous Self)
The disciple then asserts from his experience and says
Tad Asmi Prabho - Yes, that is right , my Lord
Om Sri Gurave Namaha
Om Tat Sat
Ratrau pradeepadikam
Shyaad evam ravi deepa darshana vidhau
Kim jyothiraakhyahi me
Chakshuh tasya nimeelanaadi samaya
Kim dheeh dheeyo darshana kim
Tatra aham athah bhavaan
Paramakam jyothih tadasmi prabho
The teacher asks the student
Kim Jyothis tava - what is light for you?
The disciple replies
Me ahani Bhanumaan - for me , sun is the light in the day and
Ratrau pradeepadikam - at night lamp is the light
The teacher asks again
Shyaad Evam - Let that be so.
Ravi deepa darshana vidhau - the way to see the sun and the lamp,
Kim jyotih - what is the light
Aakhyaahi me - tell that to me
The disciple answers
Chakshuh - eyes
The teacher again questions
Tasya nimeelanaadi samaya kim - when you close your eyes, what is the light?
The disciple answers
Dheeh - intellect
The teacher again asks
Dheeyo darshana kim - what is the light for you to see (perceive) the intellect?
The disciple replies
Tatra aham - for that It is ME ( the Self or pure Consciousness)
The teacher then says to the student
Athah bhavaan paramakam jyothi - thus you are the ultimate light (self- luminous Self)
The disciple then asserts from his experience and says
Tad Asmi Prabho - Yes, that is right , my Lord
Om Sri Gurave Namaha
Om Tat Sat
Panchama Maha Vakya : Tat+Asmi+PrabhO The last line states, Tat(Sabdavachya) the entity specifically known as "Self" is Asmi or United to produce a single harmonious effect for it joined Prabhu or Lord. Adi Shankara's sishya is addressing his Guru and God using the term Lord to express his sense of devotion, humility, and respect. None of the Four Maha Vakyas address God reverentially. It is important to acknowledge God as the Supreme Being, Supreme Power, Supreme Controller, Supreme Lawmaker, Supreme Enjoyer, Supreme Will, and Prime Cause. Upanishadic Maha Vakyas, Prajnanam Brahma, Ayam Atma Brahma, Tat Tvam Asi, and Aham Brahmasmi fail to speak about the glory and majesty of God as described by Lord Krishna in Vibhuti Vistara Yoga.
ReplyDeleteThank you for posting this. I heard one prabashan by nochur Venkatraman explaining this, due to some punya....blissful.
ReplyDelete
ReplyDeleteലോകാവസാനത്തെ കുറിച്ച് ഒരുപാട് കഥകൾ നാം കേട്ടിട്ടുണ്ടെങ്കിലും വളരെ കൗതുകവും ഭീതി ജനിപ്പിക്കുന്നതുമായ ഒരു കഥയാണ് ഇവിടെ എഴുതുന്നത്. മഹാരാഷ്ട്രയിലെ കേദാരേശ്വർ ക്ഷേത്രത്തെക്കുറിച്ചും അവിടുത്തെ പ്രത്ത്യേകതകളെ കുറിച്ചും ഏറെ പറയാനുണ്ട്. അതിൽ ഒന്നുതന്നെയാണ് ഈ ക്ഷേത്രത്തിലെ വെള്ളത്താൽ ചുറ്റപ്പെട്ട ശിവലിംഗത്തിന്റെ ചുറ്റുമുള്ള നാല് തൂണുകൾ. ഈ നാല് തൂണുകളിൽ മൂന്നെണ്ണം കേടുപാടുകൾ സംഭവിച്ചു നിലം പതിച്ചു. അതിൽ ബാക്കിയുള്ള ഒരു തൂൺ എന്ന് നിലം പതിക്കുന്നുവോ അന്ന് ലോകം അവസാനിക്കും എന്ന് വിശ്വസിക്കപ്പെടുന്നു.
കല്ലുകൊണ്ട് നിർമ്മിച്ച പീഠത്തില് സ്ഥിതി ചെയ്യുന്ന ഇവിടുത്തെ ശിവലിംഗത്തിന് ഏകദേശം അഞ്ചടി ഉയരം വരും . എന്നാൽ ഇവിടെ എത്തിച്ചേരുക എന്നത് ഏറെ ബുദ്ധിമുട്ടാണ്, കാരണം തണുത്തുറഞ്ഞ ഐസ് പോലുള്ള വെള്ളമാണിവിടെ. മാത്രമല്ല മഴക്കാലങ്ങളിൽ ഒരുപാട് അരുവികൾ കടന്നു വേണം ഇവിടെയെത്താൻ എന്നാൽ ഒത്തൊട്ടു സാധ്യവുമല്ല.സത്യയുഗം, ത്രേതയുഗം, ദ്വാപരയുഗം, കലിയുഗം എന്നിങ്ങനെ നാല് യുഗങ്ങളോട് ഉപമിച്ചാണ് ഓരോ തൂണും ഇവിടെ സ്ഥിതി ചെയ്യുന്നത്. അതിൽ കലിയുഗത്തെ പ്രതിനിതീകരിക്കുന്ന തൂൺ മാത്രമാണ് ഇനി നിലം പഠിക്കാനുള്ളത്. ഇത് നശിക്കുമ്പോൾ ആണ് ലോകം അവസാനിക്കുക എന്നതാണ് ഇവിടെ ഉള്ളവരുടെ പ്രാദേശികമായ വിശ്വാസം.
ഹരിശ്ചന്ദ്രഗഡ് എന്ന പശ്ചിമ ഘട്ടത്തിലെ പ്രസിദ്ധമായ കോട്ടക്ക് സമീപമായാണ് കേദാരേശ്വർ സ്ഥിതി ചെയ്യുന്നത്. മധ്യകാലഘട്ടത്തിൽ നിർമിക്കപ്പെട്ട ഹരിശ്ചന്ദ്രേശ്വർ ക്ഷേത്രവും ഹരിശ്ചന്ദ്രഗഡ് ലെ ആകർഷണമാണ്.താനെ, പൂനെ, അഹമ്മദ് നഗര് എന്നീ ജില്ലകളുടെ അതിര്ത്തിയിലായാണ് ഹരിശ്ചന്ദ്രഗഡ് സ്ഥിതി ചെയ്യുന്നത്